Když se bohatých a známých lidí někdo zeptá, v čem je tajemství jejich úspěchu, spustí jednohlasně o těžké práci, vytrvalosti a neuvěřitelných obětech. Jeff Haden, americký odborník na otázky managementu a vedení týmu, autor téměř třiceti knih o podnikání a komunikaci, studoval biografie známých lidí a našel devět důležitých zvláštností, které je odlišují od ostatních.
Úspěchu nedosáhne v životě každý. Člověk může roky pracovat bez nároku na volno a přitom sotva vycházet s platem, může mít tři vysokoškolské diplomy a přesto neudělat kariéru, může vytvořit deset výborných byznys plánů a přitom rozjet ani jediný start-up. Čím se tedy ti úspěšní odlišují od obyčejných smrtelníků?
1. Věří, že jejich úspěch je nevyhnutelný
Mohli bychom se domnívat, že oni miláčci štěstěny měli od samého počátku něco, co my sami postrádáme: talent, nápady, ten správný zápal, kreativitu a zvláštní dovednosti. Jenomže tak to není. Všichni ti úspěšní lidé svého úspěchu dosáhli cestou chyb a ztrát. Ale nevzdávali se a zkoušeli to dál. Pokud v něčem chcete dosáhnout vynikajících výsledků, přestaňte se především poměřovat jinými lidmi. Zvolte si svůj vlastní cíl a hodnoťte sami sebe podle toho, jak moc se mu přibližujete.
2. Zvolili sami
Čekat na uznání, čekat, až si vás vyberou nebo postrčí výš na služebním žebříčku, můžete celé roky. To je nekonstruktivní. Díky internetu a sociálním sítím jsou dnes možnosti předvedení vlastního talentu prakticky neomezené. Bez jakékoli pomoci se můžete podělit o svoji hudbu, vyrábět a propagovat své vlastní produkty a získávat investory.
Nečinnost nemá žádnou omluvu. Přestaňte se bát. Musíte zkrátka aspoň něco udělat.
3. Pomáhají jiným
Náš úspěch je vždycky spojen s úspěchem jiných. Manažeři nejv yšší třídy pomáhají svým podřízeným získávat nové znalosti a rozjíždět zajímavé projekty a v důsledku toho dosahují svých vlastních cílů. Dobrý poradce je úspěšný, když klientům pomáhá řešit jejich problémy a skutečně úspěšné společnosti vyrábějí potřebné věci a zároveň poskytují vynikající zákaznický servis. Podporováním jiných přibližujete svůj vlastní úspěch.
4. Vědí, že vyhrává ten nejtrpělivější
Ať to zní jak chce paradoxně, právě ten poslední může být vítězem. Stává se to, když konkurence nevydrží s nervy a odchází, vzdává se, zpronevěří se svým zásadám a zapomíná na své hodnoty. Konkurenti mohou být chytřejší, vzdělanější a bohatší, avšak prohrávají, protože nedokážou dojít až do konce.
Někdy může mít smysl vzdát se nějakých nápadů či projektů, ale nemůžeme se vzdát sami sebe. Jestliže věříte v to, co děláte, nevzdávejte se.
5. Dělají to, co jiní dělat nechtějí
Úspěšní lidé se pustí i tam, kam se nikdo pustit nechce a kde jiní spatřují jenom těžkosti, oni vidí možnosti. Je to tam dál samý výmol a trní? Tak do toho!
6. Nezabývají se networkingem, navazují reálné vztahy
Někdy je vytváření sítě kontaktů pouhou hrou čísel. Na různých akcích můžete dát dohromady pět set vizitek, můžete získat pět tisíc přátel na Facebooku, ale v byznysu vám to k ničemu nebude. Potřebujete reálné styky: lidi, kterým můžete pomoci a kteří vám důvěřují.
Když se do něčeho pustíte, soustřeďte se na to, co bude výsledkem, na to, co můžete dát jiným. Pouze tak můžete navázat opravdové, pevné a dlouhodobé vztahy.
7. Nevěnují se jen úvahám a plánování – pracují
Strategie není výrobek. Úspěchu se nedosahuje plánováním, ale činností. Rozviňte nápad, vytvořte strategii a co možná nejrychleji vyrobte produkt. Pak se zaměřte na odezvu – a na jejím základě vylepšujte.
8. Vědí, že vedoucí postavení si člověk musí zasloužit
Opravdoví lídři inspirují, motivují a umožňují lidem uvědomit si vlastní hodnotu. Lídrem je ten, za kým lidé jdou nikoli proto, že musejí, ale protože chtějí.
9. Stimulem pro ně není úspěch
Dělají to, v co věří a pracují na hranici svých možností ne snad proto, že jim někdo řekl, že tak získají uznání a peníze. Prostě to jinak neumějí.
7 příznaků, že nenaplňujete svoje předurčení
Jak se dostat do stavu proudění