Všimli jste si, jak se dnes mění potřeby řady lidí? Školáci se chlubí superdokonalými iPhony, které nemají na nic jiného, než na hraní. Manažeři s platem 50 – 60 tisíc si kupují auta za dva miliony. Aby nevypadali, že jsou něco míň než jiní a budili závist okolí.
Snobství značek je velmi nakažlivé. Současná společnost nutnost předvádět se před ostatními přímo diktuje. A to i těm, kteří o to původně nestáli. Budou-li všechny děti ve třídě mít iPhone až na jediné, pak je jasné, že to jediné bude označováno za trapného chudáka.
Podobný hodnotový systém nás pronásleduje po celý život. Zveřejníte na Facebooku své fotky z dovolené nikoli v Karibiku, ale na chatě, a spousta lidí to bude vnímat jako signál vaší materiální situace.
Mnoho podnikatelů přijalo za svůj názor, že musejí jezdit v obrovském terénním autě čistě proto, aby působili solidně a úspěšně.
Hlavní nebezpečí značkových krámů se skrývá v jejich tlaku na finanční možnosti. Lidi utrácejí za vnější pozlátko peníze získané půjčkami, které splácejí s neuvěřitelnými úroky. Na svůj osobní rozvoj přitom vůbec nepomyslí.
Lví podíl lidské pozornosti spoutává obava „co si budou myslet ostatní“. Nedovolí nám se vzpamatovat. Vlastní sebehodnocení čím dál tím víc závisí na cizím mínění. Nezbytnost „nějak vypadat“ se stále silněji tlačí na místo potřeby „skutečně být“.
Takové myšlení je nepřirozené. Potřeba vybavit se značkovým zbožím je společnosti vnucována rozsáhlým nabídkovým systémem, usilujícím, aby lidé kupovali nepotřebné věci a služby. Když na to nemají peníze, ať si je půjčí! Podobné manipulace jsou podporovány nástrahami úvěrového otroctví ve stylu „žijeme jen jednou“, „dopřejte si to a to už dnes“ a jinými perlami.
Abychom se nestali obětí tohoto systému, je třeba zbavit se závislosti na mínění ostatních. Až vám bude lhostejné, co si o vás jiní myslí, poznáte sami, že respektu k vám v jejich očích nijak neubylo. Spíš naopak. Pokud peníze místo dalších značkových zbytečností utratíte na svůj vlastní rozvoj, brzy zjistíte, že okolí má i tak dost příčin vám závidět. Tento přístup změní vaše myšlení a přiblíží ho myšlení úspěšných lidí. Právě těch, kteří jsou pro mnohé vzorem „jak vypadat“, ale ne už „jakými být“.
Skutečně úspěšný a sobětačný člověk se nikdy nesnaží zvýšit svůj význam v očích ostatních. Je si jist, že s jeho významem je všechno OK. Nechlubí se věcmi, nechová se jako hulvát k obsluze, neposiluje si sebevědomí na úkor těch, kdo jsou v nižším postavení nebo níž na sociálním žebříčku. Úspěšný člověk se nedívá dolů na ty, nad které se dostal. Jde si svou cestou a jen občas mrkne nahoru na ty, k nimž hodlá vyrůst. Je si vědom potřeby neustálého rozvoje a sebezdokonalování. S takovým myšlením a způsobem života se vnější atributy přidávají samy o sobě. Neznamenají však hodnotu. Hodnoty má úspěšný člověk jiné, závažnější a důležitější.
Nikomu nejste ničím povinni
7 duchovních zákonů ovlivňujících osud
2 komentáře
Dnes, zcela vyjimečně chci komentovat, protože nemohu souhlasit ze 100%. Jedna věc je tlak médií, zbytečné rozmazlování dětí a vyhazování peněz z důvodu marnivosti. Věc druhá je, že všichni nejsou stejní a pokud hodně pracují pak si nedokážou odpočinout blíže než v Karibiku. Když jednou blíž tak stále s mobilem na uchu a stále pracují. Proč by si člověk nemohl koupit auto takové aby bylo třeba bezpečné a pohodlné pro každodenní cestování? Kvůli tomu aby nebyl v pomluvách, že má drahé auto? Vše je o prioritách a lepší si vážit lidí, vážit si sám sebe a mít kvalitní věci, na které si člověk vydělá než žít typickým českym konzumním životem, brát děti co týden k mekáčovi, soutěžit se sousedy kdo má větší televizi, zadlužovat se a nadávat na lidi, kteří mají drahé auto a stěžovat si na nespravedlnost. Největší zkázou dnešní doby je rakovina a tlak na osobní rozvoj. Individualita člověka, na kterou se cílí rozbíjí rodiny i celá společenství a z lidí se častokrát stávají jen sebestřední blbci. Proto vzpomeňte na zdravý selský rozum, okořeňte ho pracovitostí a jistě budete brzy spokojení a jedno v jakém autě či oblečení…
Jsem si jistá,že naprostá většina lidí ještě nevnímá,že pojmy nižší a vyšší postavení,sociální žebříček jsou v jistém smyslu pojmy z „doby kamenné“…Je pouze práce poctivá a méně poctivá..práce pouze pro soukromý prospěch a práce pro širší veřejnost s celospolečenským významem…..S článkem souhlasím…vliv médií..zisk..bohužel..takže díky všem dobrým učitelům mateřských,základních a středních škol a všem ostatním lidem podobného zdravého smýšlení 🙂