Bez ohledu na překotný rozvoj módního průmyslu získává stále větší popularitu tak zvaná kapsulová garderóba. Šatník, složený z 10-15 základních věcí. Často ho vlastní ti nejbohatší lidé. O co vlastně jde?
Méně rozhodování.
Čím více rozhodnutí musíme dělat, tím horší je jejich kvalita. Takový názor zastává například zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg. Pro lidi, kteří denně přijímají velké množství zásadních rozhodnutí, zejména v pracovní sféře, je i to nejmenší zkrácení jejich seznamu, například o ranní rozhodování co na sebe, značným ulehčením. Získají něco času a nějaké to místo v hlavě navíc.
Méně času.
Dokud si ho neodpustíme, neumíme si ani představit, kolik času nám ranní výběr oblečení zabere. Před pěti lety byl proveden jistý experiment s názvem „333“. Po dobu tří měsíců měli lidé oblékat maximálně 33 součástí šatníku. Účastníci posléze potvrdili, že ráno tím ušetřili lví podíl času a snáz se připravili do zaměstnání.
Méně stresu.
Jak poznamenává umělecká ředitelka reklamní agentury Saatchi & Saatchi Matilda Kahl z New Yorku, zavedením kapsulového šatníku se zbavila řady obav o vhodnost oblečení během dne. Už se netrápí otázkami zda její dnešní styl není moc oficiální nebo naopak příliš uvolněný. „Skoro vždycky jsem zalitovala, co mám na sobě, jakmile jsem přišla na nástupiště v metru“, říká. Dnes, ve firemní bílé hedvábné košili a černých kalhotách, má denně o jeden možný důvod k neklidu méně.
Menší ztráta energie.
Tuto myšlenku sleduje britský režisér Christopher Nolan. Říká, že energii stojí nejenom dát dohromady a sladit velký šatník, ale také ho pak udržovat, doplňovat, mít v něm pořádek, myslet včas na praní a čistírnu atd. Tedy na všechno to, čemu jsou lidé ochotni věnovat jen málo času a energie.
Menší počet, vyšší kvalita.
Dost často velký šatník vůbec neznamená, že budete nosit všechno, co v něm máte. Většina věcí se vám vlastně ani nemusí líbit, necítíte se v nich dobře nebo vám připadá, že vám nesedí. Kapsulový šatník připomíná exkluzivní restauraci. Výběr je velmi zúžen, avšak každý kousek je dokonalý. Nejen, že se lépe cítíte, ale také skutečně lépe vypadáte.
Kultovní statut.
Bloggerka Alice Gregory píše: „Oblékat si každý den jedno a to samé je kult. Je to laciný a snadný způsob, jak se cítit známým. Stejné oblečení vyjadřuje vaši zralost, stabilitu, trvalé hodnoty. Hrdinové dětských klnížek také nosí pořád jedno a to samé. Jsou příkladem k následování, neměnným a spolehlivým“.
Menší výdaje.
Přiznejme poctivě, že v našich skříních je mnoho věcí, které jsme v životě neoblékli. A zkusme spočítat, kolik to představuje peněz!
Zbavte se všech starých krámů
Otroci věcí: proč je vlastně tak těžké vyhodit nepotřebnou věc?