Když prostudujeme biografie známých lidí, zjistíme, že na historii jejich úspěchu není nic nadpřirozeného. Recept na úspěch je jednoduchý a každému snadno dostupný. Chcete-li „jít za svým snem“, zřekněte se slov „ale“ a „musím“. Ve vašem životě to možná mnohé změní.
PRAVIDLO STEVA JOBSE: JDI ZA HLASEM SVÉHO SRDCE
Když se seznámí se začátky Steva Jobse, jen málokterý rodič zatouží dávat svým dětem za příklad právě tohle jeho období. Budoucí zakladatel legendárního Apple nechal vysokou školu plavat po prvním semestru. „Neviděl jsem v tom žádný smysl, nevěděl jsem, co si počít se životem“, vysvětloval po letech svoje rozhodnutí studentům Stanfordské university. „Rozhodl jsem se uvěřit, že všechno dobře dopadne“.
Neměl vůbec žádnou představu, do čeho se pustit. Jedno věděl určitě: musí jít za hlasem svého srdce. Nejprve ho tedy srdce přivedlo k životu typického hipíka sedmdesátých let: přespával na podlaze po pokojích svých kamarádů, sbíral a vracel lahve od Coly a žil za peníze, které tak získal. V neděli jezdil do několik mil vzdáleného chrámu hnutí Hare Krišna, aby se alespoň jednou za týden pořádně najedl. A užíval si každou minutu, protože následoval svou zvídavost a intuici.
Proč se Steve zapsal na kursy kaligrafie sám ani nevěděl, zkrátka ho zaujal výrazný plakát ve studentském kampusu. Po mnoha letech však toto jeho rozhodnutí změnilo svět.
Pokud nemáte rádi svou práci, pokud vás neuchvacuje, nejste schopni inovace.
Kdyby nezvládl kaligrafii, neměl by počítač Macintosh o deset let později tak bohatou výpravu. A operační systém Windows nejspíš také ne – Jobs byl přesvědčen, že Gatesova korporace bezostyšně kopírovala MacOS.
«V čem je tajemství Jobsovy kreativity?» – zeptali se jednoho z pracovníků Apple, který u firmy pracoval třicet let. «Ta historie s kaligrafií je všechno, co potřebujete vědět, abyste pochopili zásady, kterými se řídí ».
Jobs se domníval, že polovinu podnikatelského úspěchu tvoří houževnatost. Mnoho lidí se vzdá, protože nedokážou překonávat těžkosti. „Pokud nemáte rádi svou práci, pokud vás neuchvacuje, nejste schopni inovace. Jediné, co mi pomohlo jít dál, bylo to, že jsem měl svou práci rád“.
SLOVA, KTERÁ MĚNÍ VŠE
Bernard Roth, ředitel designerské školy ve Stanfordu, zformuloval několik lingvistických pravidel pomáhajících dosáhnout svého cíle. Stačí vyřadit z řeči dvě slova.
1. «ALE“ NAHRAĎTE „A“
Přirozeně vás to svádí říci „Chtěl bych jít do kina, ale musím pracovat“. Co se změní, když místo toho řeknete „Chtěl bych jít do kina a musím pracovat“?
Když použijeme spojku „ale“, klademe před mozek úkol a někdy i hledáme výmluvu. Je docela klidně možné, že v rámci pokusů vyhnout se „konfliktu svých vlastních zájmů“ neuděláme ani jedno ani druhé a pustíme se do něčeho třetího.
Skoro vždycky se dá udělat obojí: jít do kina i udělat svou práci. Je jenom třeba najít způsob. Když „ale“ nahradíme „a“, mozek začíná přemýšlet, jak splnit obě podmínky úlohy. Můžeme se například podívat na nějaký kratší film nebo část práce svěřit někomu jinému.
2. ŘEKNĚTE „CHCI“ MÍSTO „MUSÍM“
Pokaždé, když máte na jazyku „musím“, nahraďte ho výrazem „chci“. Cítíte ten rozdíl?
«Tento postu
p nás nutí uvědomit si, co doopravdy děláme na základě vlastní volby», tvrdí Roth.
Jeden z jeho studentů nesnášel matematiku, rozhodl se však, že přednášky navštěvovat musí, aby dokončil magistraturu. Když použil Rothovu metodu, uznal mladík, že vlastně na pro něj nepříjemných přednáškách sedět chtěl, protože konečná výhoda převážila dočasnou nepohodu.
Pokud si dokážete tato pravidla osvojit, pochopíte, že žádný problém není tak složitý, jak na první pohled vypadá.
Zákon přitažlivosti: 29 způsobů jak získat to, o čem sníte
7 duchovních zákonů prosperity podle Randyho Gage