„Hodnotě inteligenčního kvocientu se přikládá velký význam a má to své dobré důvody. Výsledky testů inteligence poměrně dobře předpovídají, jak žák zvládne učivo ve škole. Méně se z nich dozvíme o tom, jak si povede v dalším životě… Základní obrysy inteligenčních testů jsou po celém světě zhruba stejné: hodina otázek a odpovědí a výsledek vyjádřený jako jediné zaokrouhlené číslo… Inteligence je však přece něco víc než rychlé zodpovězení krátkých otázek, které předpovídá školní úspěšnost…“
To je krátká ukázka z první kapitoly knihy Howarda Gardnera „Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí“, která byla poprvé vydána v roce 1983 (česky Portál, 2018). Gardner je profesorem pedagogických věd na Harvardově universitě a vývojovým psychologem. Na základě výzkumů z oblasti psychologie a etnologie i zkoumáním schopností výjimečně nadaných jednotlivců minulosti i současné doby vytýčil Gardner svou teorii vícečetné inteligence – teorii několika vzájemně poměrně nezávislých typů lidské inteligence: jazykové, hudební, logicko-matematické, vizuálně-prostorové, tělesně-pohybové, intrapersonální (zaměřené na vlastní citový život) a interpersonální (zaměřené na jiné lidi) a přírodní.
Různým lidem jsou tyto druhy inteligence dány v různé míře.
Typy inteligencí podle Howarda Gardnera:
- Hudební inteligence – schopnost operovat mechanismy zodpovědnými za hudební rytmus, za výšku tónů a témbr hudby, vnímat, rozlišovat a interpretovat hudební podněty. Je to raný typ inteligence, rozvíjí se v dětství a vyznačuje se porozuměním melodii, rytmu i barvě hudby. Jeho součástí je také schopnost vnímat a rozumět emocionální stránce hudby.
- Vizuálně-prostorová inteligence – schopnost uvažovat ve třech rozměrech. Hlavními zvláštnostmi lidí vybavených tímto typem inteligence jsou výrazná představivost, schopnost myšlenkové manipulace živými představami, umělecké dovednosti a prostorové myšlení. Předpokládá navigační schopnosti a umění orientace v prostoru.
- Verbálně-jazyková inteligence – předpoklad vyjadřovacích a komunikačních schopností. Vysoce rozvinutá verbálně-jazyková inteligence znamená nejenom dokonalé zvládnutí sémantiky (porozumění významu slov), fonologie (zvuků a jejich vzájemné interakce) a syntaxe (pravidla řazení slov ve větě), ale především praktickou aplikaci těchto znalostí v nejrůznějších oblastech a na nejrůznějších úrovních lidské komunikace. Vyznačuje se rovněž schopností používat v mluvě složité konstrukce s cílem objasnění lidskému chápání obtížně srozumitelných fenoménů a pojmů.
- Logicko-matematická inteligence – vypovídá o schopnosti řešení neverbálních problémů, práce s abstraktními symboly, čísly a znaky a exaktního myšlení vůbec. Umožňuje člověku chápat příčinu a důsledek, počítat, uvažovat, provádět složité matematické a logické operace a náročné úkoly, řídit induktivní a deduktivní myšlenkové procesy.
- Tělesně-pohybová inteligence – znamená silně vyvinutý smysl pro načasování pohybů, koordinaci celého těla a manipulaci s různými objekty. Umožňuje dokonalé ovládání těla za přesně stanoveným účelem. Zahrnuje schopnost jemné manipulace s předměty i schopnost zkoordinovaných pohybů celého těla.
- Interpersonální inteligence – schopnost postihovat a rozlišovat jednotlivé projevy jiných, vnímat úmysly a přání ostatních, a na tomto základě s nimi jednat. Umožňuje navazovat vztahy s ostatními lidmi s využitím jak verbálních, tak neverbálních prostředků.
- Intrapersonální inteligence je schopností porozumět sám sobě, uvědomovat si, chápat a adekvátně hodnotit vlastní emoce a myšlenky a na tomto základě ovládat vlastní projevy a jednat.
- Přírodní inteligence – umožňuje správně nazírat jevy a vztahy živé a neživé přírody, rozumět jejich propojení a vzájemné závislosti.
Inteligence je nepochybně významnou lidskou silou. Jestliže člověk zná své silné stránky, může se snáze zbavovat stereotypů. Pokud jsme schopni uvědomit si své slabosti, jsme také schopni pochopit, jak na nich pracovat. To nám dává možnost rozvíjet se a zlepšovat.
Je dosti málo pravděpodobné, že by se našel jedinec vynikající ve všech uvedených druzích inteligence. U naprosté většiny lidí je úroveň rozvoje jednotlivých typů nerovnoměrná. A je nabíledni, že výběr povolání by se měl odvíjet od převažujícího, nejvíce rozvinutého typu inteligence. To každému umožní maximálně rozvinout své schopnosti, využít naplno svůj potenciál, skutečně se v životě realizovat a být šťastný. Každý člověk je unikátem. A každý může a má jít v životě svou cestou, pro kterou mu příroda poskytla předpoklady.
We Are All Talented In Our Own Way The 9 Types Of Intelligence You Should Know
Test s lavičkou: kdo může za všechny vaše trable?
VŠEHO se nám dostává po zásluze